BRUTHAUSGALLERY

ABOUT THE EXHIBITION

AVANT LA LETTRE, un dialogue sans mots entre troisles monseigneurs & damien de lepeleire - 07/03 - 19/04/2020 exhibition at Newspace & Frontspace - Curator: Wim Lambrecht  

 

 

ABOUT THE EXHIBITION

 

(EN)

This exhibition attempts to portray “artistry” in a refreshing

light; giving examples of this multifaceted activity. It takes

us back to a time when there was no distinction between

so-called “higher” or “lower” art. In essence, everything

was/is decorative and its manufacturability was/is central.

This is the core idea in which this two-fold is being

sought. As well as in her power, her beauty and in all of

its intimacy.

Under the title Avant La Lettre, un dialogue sans mots

entre trois, a duo of designers/artists and an artist “pur

sang” are brought together. With this collaboration, we

discover how diverse the practices truly are, yet at the

same time interchangeable. Other characteristics rise:

they express their unconditional love for the past, one

goes back to the raw material of textiles, one to the very

first forms of technology that requires a decent amount of

knowledge. The other brings the technique of mosaic in

the picture: little coloured stones that are being moulded

together until an image becomes visible. Both techniques

surprise the spectator by challenging him in how the

distance of looking can alter how we perceive objects.

The image appears from a distance, yet becomes

abstract as we approach it. Another notable fact is the

complexity of the process and the amount of invisible

labour behind the scenes: Les Monseigneurs draw

their weaves themselves, replace bobbins and colours

manually. A lot of effort is being put into the finishing of

the tapestries by sewing and hemming.

Damien De Lepeleire departs from an archive of

newspapers, magazines and artbooks. He makes small

cut-outs which he patiently applies on a canvas with glue.

These collage paintings fascinate through their simplicity,

while retaining a power to activate the past. What makes

this exhibition one of a kind, is that each piece : the

tapestries from Les Monseigneurs, the collage paintings

of Damien De Lepeleire and the edition of Willem Boel

are all unique.

 

Wim Lambrecht, Gent February 2020

 

OVER DE TENTOONSTELLING

 

(NL)

Deze tentoonstelling plaatst het kunstenaarschap in een

verfrissend licht en geeft een beeld van haar veelzijdige

activiteit. Het werpt ons terug in hoe er vroeger geen

onderscheid werd gemaakt in de zogenoemde hogere

als lagere kunsten. In wezen was/is alles decoratief

en stond/staat de maakbaarheid centraal. Het is deze

kerngedachte die de tweespraak opzoekt, zowel in haar

vermogen, haar schoonheid en in al haar intimiteit.

Onder de titel Avant la lettre, un dialogue sans mots

entre trois worden een duo ontwerpers/kunstenaars

samengebracht met een kunstenaar pur sang. Hierbij

stelt zich de vraag in hoe divers beide praktijken zich

verhouden dan wel evengoed inwisselbaar zijn. Naast

dit gegeven dienen nog een aantal kenmerkende

eigenschappen zich voor. Zo drukken ze hun

onvoorwaardelijke liefde uit voor het verleden. De

een gaat terug naar de grondstof textiel, een van de

allereerste vormen van technologie die bovendien veel

kennis veronderstelt. De ander brengt de techniek

van de mozaïek onder de aandacht: kleine vierkantige

gekleurde steentjes die worden geschikt tot een

afbeelding zichtbaar wordt. Beide technieken verrassen

door de kijker uit te dagen in hoe bepalend de afstand

van het kijken kan worden. Zo verschijnt vanop afstand

een afbeelding die wint aan figuratie terwijl van nabij de

abstractie toeneemt. Een ander kenmerkend feit is de

complexiteit van het proces waarbij heel wat onzichtbare

arbeid verscholen ligt: zo tekenen Les Monseigneurs

zelf de bindingen, wordt de spoel bij interventies tijdens

het weven handmatig aangebracht en is er nog heel

wat aan inspanning te verlenen eigen aan de afwerking

bij het naaien en het omzomen van de wandtapijten.

Damien De Lepeleire vertrekt vanuit een archief van

kranten, tijdschriften en kunstboeken waaruit hij kleine

uitsnijdingen geduldig aanbrengt met lijm op doek. Deze

collage-schilderijen fascineren door hun eenvoud en zijn

tegelijk begeesterd door hun inherente kracht in hoe het

verleden wordt geactiveerd. Wat deze tentoonstelling

bovendien ook zo bijzonder maakt is dat zowel de

wandtapijten van Les Monseigneurs, de collageschilderijen

van Damien De Lepeleire alsook de editie

van Willem Boel het telkens om een pièce unique gaat.

 

Wim Lambrecht, Gent february 2020